Biznes / Finanse

Copywriter freelancer czy praca w agencji copywriterskiej?

co robi copywriter
co robi copywriter

Co należy rozumieć pod pojęciem copywriter? Wiele osób uważa, że ​​copywriter to osoba, która siedzi w domu i pisze teksty. W rzeczywistości wygląda to nieco inaczej. Słowo copywriter przyszło do nas z angielskiego, dosłownie znaczy „pisanie tekstów” (copywriter). W szerokim tego słowa znaczeniu copywriterzy odnoszą się do wszystkich osób, które wymyślają teksty promocyjne. Mogą to być teksty dowolnego typu, w tym artykuły sponsorowane, teksty na strony internetowe. Ostatnio copywriterami zaczęto nazywać nawet dziennikarzy, bo przecież oni również zajmują się tekstami.

Co robi copywriter? Na czym polega praca copywritera?

Zadaniem copywritera jest wymyślanie i pisanie tekstów, które mają sprzedawać produkt, usługę firmy itp. Takie teksty nazywają się tekstami sprzedażowymi. Teksty te są publikowane na stronie internetowej firmy. Cała sztuczka polega natomiast na tym, że teksty te nie przypominają tekstów reklamowych. Reklama jest obecna, lecz umiejętnie ukryta: towary i usługi są prezentowane tak, że internauta ma ochotę je nabyć. Zawód copywriter wymaga posiadania wiedzy w dziedzinie:

  • reklamy i marketingu;
  • technologii internetowych;
  • PR;
  • pozycjonowania stron www.

Ważne jest zrozumienie branży, dla której przygotowuje się tekst. Ponadto, trzeba zrozumieć życzenia klienta i dowiedzieć się, jaki cel chce osiągnąć poprzez opracowanie treści na stronę www. Dlatego przydadzą się także umiejętności psychologa…

Gdzie pracuje copywriter?

Najczęściej copywriterzy pracują w agencjach reklamowych. Co więcej, niegdyś trudno było znaleźć pracę jako copywriter. Dla tego zawodu, agencja reklamowa stawia dość surowe wymagania, od dobrych umiejętności filologicznych i doskonałej znajomości niektórych języków obcych, po doświadczenie w reklamie. Każda agencja reklamowa czy agencja copywriterska jest inna, a więc copywriter może mieć zupełnie inne obowiązki. W agencji reklamowej z pełną obsługą, copywriter pracuje z tekstem, czasami wykonując funkcje PR, współpracując z klientem. W dziale PR, copywriter może mieć różne obowiązki, od wprowadzania nowości na stronie firmowej, poprzez opracowywanie materiałów promocyjnych czy interakcję z mediami. Istnieje jeszcze grupa copywriterów, którzy wolą pracę w domu. Copywriterzy freelancerzy poszukują zwykle prywatnie zleceń, i z tego względu korzystają z różnych serwisów internetowych w celu znalezienia potencjalnych zleceniodawców.

Zawód „copywritera”, jak już zauważyliście, jest zawodem na czasie. Jeśli copywriter nie ma ochoty pracować w biurze, dla agencji copywriterskiej czy agencji reklamowej, wtedy może wybrać inną drogę – stać się wolnym strzelcem i pracować w domu. Agencje często szukają freelancerów do współpracy. Często zdarza się więc tak, że copywriter dostaje zlecenie od firmy, które w danym okresie czasu musi zrealizować.

Co jeszcze robi copywriter?

W Internecie istnieją miliardy stron internetowych, których większość wymaga regularnych aktualizacji w postaci tworzenia wysokiej jakości tekstów. Taką pracę zwykle wykonują copywriterzy, Co jeszcze robi copywriter? Przede wszystkim bada informacje na dany temat, zbiera listę kluczowych zwrotów, które muszą być równomiernie rozłożone w tekście. Jednak suchy tekst nie jest dla nikogo interesujący, więc trzeba mieć zarówno dobrą erudycję, pewną dozę humoru, a także zastosować kreatywne podejście, aby opracować tekst wysokiej jakości.

Sporo z nas myśli, że jeśli umiejętnie włada się językiem polskim, że jeśli potrafi się wyrazić swoje myśli wyraźnie na papierze, to można z łatwością zostać copywriterem. Ale to tylko na pierwszy rzut oka. W rzeczywistości wielu początkujących copywriterów ma do czynienia z bardzo powszechnym problemem: przy dużej ilości informacji nie są w stanie dostarczyć strukturalnego i skończonego tekstu. Ci, którzy tworzą treści do internetu dla ilości, lecz nie dbając o jakość, bardzo szybko pozostają na linii bocznej.